Do kin se blíží v Cannes uvedený a hojně diskutovaný srdcový projekt Francise Forda Coppoly. Rozmáchlé, vrstevnaté a názory štěpící Megalopolis variuje formativní klasiku Fritze Langa Metropolis a v čele s hvězdným obsazením současné i minulé generace herců a hereček láká na nekonformní příběh o lidské velikosti i malosti, na pozadí dystopického fikčního světa hledajícího antické ideály. Film půjde v exkluzivní předpremiéře v IMAX od 27. září, posléze se představí na přehlídce Be2Can (2. až 9. října) a do široké distribuce vstoupí 17. října.
Dlouholetý sen
Nápad na Megalopolis Coppola v hlavě nosil ještě před produkcí proslulé Apokalypsy (1979), k jeho realizaci se tak dostal po více než 40 letech. Film i přes několik verzí scénáře i rozjetou preprodukci nechtělo žádné studio zafinancovat. U příležitosti svých 80. narozenin americký režisér oznámil, že se do vysněného projektu pustí na vlastní pěst, s rozpočtem přes 100 milionů dolarů, pod záštitou jim založené společnosti American Zoetrope, která byla na začátku 70. let klíčová pro novou generaci provokativních režisérů, kteří si podmanili Hollywood. V Megalopolis se Coppola snaží zachytit přesný moment pádu americké civilizace a demokracie. Načrtává jasnou paralelu mezi antickými ideály a pádem starého Říma.
Staromilská aktuálnost
Coppolova vize New Yorku je pompézní. Lidé nosí římská jména i honosné kostýmy, všudypřítomná technologie se rozpíná napříč rozmanitou architekturou. Na odiv vystavuje art deco i futurismus. Kontrastní ladění ztělesňuje excentrický vědec Cesar (Adam Driver), který vynalezl špičkový stavební materiál a zároveň se naučil ovládat čas. Na pozadí jeho snah vybudovat nové město Coppola rozkresluje fresku o touze po moci, kterou proplétá s humanismem. Apelativní dílo ostře kritizuje radikální pravici. Coppola s absolutní tvůrčí svobodou natočil svým způsobem staromilské, na druhou stranu ale i aktuální a divácky nepodbízivé dílo. Tisková zpráva, 16. září 2024
Dlouhodobá fascinace
Film nasnímal rumunský kameraman Mihai Malaimare Jr, jenž s Coppolou spolupracoval na multižánrovém hororu Twixt (2011) a s P. T. Andersonem natočil Mistra (2012). Výtvarně pestré kostýmy navrhla italská matadorka Milena Canonero, jež byla dvorní kostymérkou Stanleyho Kubricka, nyní například Wese Andersona. Rozmanitý herecký ansámbl v čele s hvězdným Adamem Driverem tvoří i enfant terrible Shia LaBeouf, veteráni Dustin Hoffman a Laurence Fishburne, půvabná Nathalie Emmanuel, seriálová hvězda Aubrey Plaza, démonický Giancarlo Esposito nebo Jon Voight, který byl do role tematicky schválně obsazen pro své Donalda Trumpa podporující názory. Protichůdné ohlasy z Cannes se shodují, že film buď milujete, nebo nenávidíte. Což je přesně taková dualita, o kterou se Coppola snažil.