Již 19. září do široké distribuce zabloudí Chlupatá rodinka, která se posléze představí i v rámci přehlídky Be2Can (2.—9. 10. 2024). Snímek uvedený na festivalech Sundance a Berlinale je melancholickou i groteskní odyseou nepravděpodobných hrdinů, kteří ačkoli jsou schovaní pod vrstvou nepřeberné srsti, skýtají nebývalou upřímnost a vybízejí k návratu ke kořenům. Netradiční a na bizarní a emocionálně vyšponované momenty bohatý snímek bratrů Zellnerů vás provede nejn životem seskvečů, ale možná i tím vaším.
Humor i bolest pod srstí
Chlupatá rodinka rozkresluje životy mytických stvoření – seskvečů, chcete-li bigfootů. Sledujeme muže, ženu, dítě a alfa muže, kteří putují půvabně nasnímanými lesy severozápadních koutů Ameriky. Styl snímání asociuje tendence přírodopisných dokumentů a zaznamenává rodinku během jednoho roku. Rozvolněné vyprávění se odvíjí od každodenních strastí a potřeb, v nichž se zrcadlí existenciální bolest a samota, stejně jako extravagantní a fyzický humor. To, co zprvu vypadá jako pouhý gimmick, se postupně začne zarývat pod srst a navodí silné pocity melancholie, aniž by film obsahoval jediné slovo. Mručení, posunkování, vřískání, máchání rukama a činy totiž kolikrát převáží uhlazenou slovní vatu, s níž se každý den setkáváme.
Fyzičnost a síla masek
Pod maskami se skrývá hvězda nezávislých filmů Riley Keough, herecký chameleon, Jesse Eisenberg, jenž zde působil i jako producent, kaskadér a hudebník Christophe Zajac-Denek a jeden z režisérů filmu Nathan Zellner. Důkladná příprava a rešerše legendárních tvorů zahrnovala cvičení mimiky, balanc mezi zvířecím a lidským stylem pohybu i nacházení způsobu reakce, jak by toto tvorstvo reagovalo při střetnutí s neznámými předměty. Natáčelo se na stejných místech, na nichž byl na filmový pás roku 1967 zachycen údajný bigfoot. Šlo o polarizující a skandální krátký amatérský snímek průzkumníků Patterson–Gimlin film, k němuž Chlupatá rodinka taktéž odkazuje.
Dlouhodobá fascinace
Bratři Zellnerové jsou na festivalovém poli etablovanou tvůrčí dvojicí. Mají za sebou variaci kultovního Farga s názvem Kumiko, lovkyně pokladů či romancí i násilím zmítaný western Vyvolená. David Zellner pak ve spolupráci s komikem Nathanem Fielderem a Benny Safdiem natočil sžíravě ironický seriál The Curse. Bratři jsou seskveči fascinovaní již od malička. Z lásky k hominidním stvořením se vyznali již roku 2010 v krátkém filmu Sasquatch Birth Journal 2, uvedeným v Sundance. Jde o velmi nekompromisní strohou observaci samice, která v jednom dlouhém záběru rodí. Celovečerní počin s “bigfootskou” tematikou je tak vyvrcholením dlouhodobého zájmu dvou tvůrců, kteří svými groteskně zvláštními filmy nepřestávají překvapovat.